søndag 15. februar 2015

Gammen i Miellegavva


Gammeprosjektet vårt er ferdig!

 

Da er endelig gammen ferdig. Flere har nå fått anleding til å overnatte der. Det ser ut som gjestene våre trives veldig godt. De kan berette om god nattesøvn og at det er en egen ro der inne og at de rett og slett kan sitte der inne og stirre inn i flammen fra vedovnen. Intet er bedre. Da er hele hensikten oppnådd. 

Ikke alt er på helt 100% ferdig enda. Vi har planer om en køyeseng i det minste soverommet slik at det blir mulighet for 5 sengeplasser. I tillegg er det en sovesofa i oppholdsrommet om det skulle bli overfylt i Miellegavva.

Egentlig var utgangspunktet at vi skulle bygge et vanlig gjestehus her på tomta, men en sen kveld (les natt) surfet jeg på nettet for å finne noen ideer til dette gjestehuset og ramlet over nettsida til Ole Mousat fra Tana og da var veien kort (ca 30 mil, men det er ingenting for en Finnmarking, men uvant for en som har bodd mesteparten av sin levetid på Østlandet) til Tana for å se på muligheten. Mer om Ole og hans prosjekter finner du her: HER

Det har jo stått en gamme her i Miellegavva tidligere; en som ble bygd av mine besteforeldre etter at de kom tilbake etter evakueringen i 1945. Alt var jo brent ned av tyskerne og de måtte ha tak over hodet til seg selv, min onkel og min mor som da var mindreårige barn. Gammen vår er ikke så ulik de gamle sjøsamiske gammene, men innvendig er den mer moderne enn den som ble satt opp i 1945. Jeg har forsøkt å få til litt trolsk steming med villmarkspanel i mørk farge. Likevel føles den lys og vennlig, synes jeg.

Vil takke Ole og alle hans medhjelpere med arbeidet som de har gjort her i Miellegavva sommeren og høsten 2014.


Her er noen bilder fra eksteriør og interiør

Ole Mousat, vår gammebygger driver med innvendig arbeid


 Fra sofakroken







Fikk i bursdagsgave fra mann og barn et bilde som jeg skal ha over sofaen. Det er Martha Sofies kunstverk med tittelen "Trommereisen" som passer inn inn i en gamme: https://www.facebook.com/Akvareller/photos_stream








Fra kjøkkenkroken. Stoltrekk fra Bemz

Man tager vad man haver! Bordet er laget av en skiferplate som var til overs og to lecablokker. Tanken var at det skulle være "inntil videre" til jeg fikk tak i et "ordentlig" bord, men jeg tror jeg beholder det slik som det er.
Bildet er tatt i den blå timen!



Burpee lurer på om Mikkel kommer forbi.

Fra sofakroken sett ut mot gangen!
Onkel Henrys gamle stol er beholdt da den er god å sitte i.  Brannmuren bak vedovnen skal blendes inn med skifer en gang i løpet av sommeren, så alt er ikke helt på plass enda.

Glimt fra gangen. Alta skifer på golvet med varmekabler under.


Kjøkkenkrok- mot øst. Bordet er fra Jysk

Pynter litt til julen 2014. Stolene er fra Ikea
Veggene med villmarkspanel er beiset i fargen drivved.

 Steinvasken ble bestilt på nettet.
Speil kjøpt på Bohus Er ikke helt fornøyd med plasseringen, så Frank må vel til pers å lage et speil som passer bedre i størrelse og form over vasken. Må få tak i litt drivved som kan brukes til dette.

Mer bad


Dørene i gammen er noe lavere enn i vanlig bolighus. 


Taklampe fra Ikea. Klarte å knuse glasskolben under montering.


Klargjort for jul!


Den gamle sovesofaen fra hovedhuset ble flyttet inn i gammen.


Stue og kjøkken

Lite soverom. Her kommer det også en køyeseng med tid og stunder.


Stort soverom - har ikke bestemt meg for gardiner enda.
Mørkeleggingsgardiner til ære for alle søringa som ikke er vant til midnattssol.


Fra gangen sett inn mot oppholdsrommet


Gangen

Gammen i vinterdrakt


 Begynnelsen av januar


Julestemning i vestvendt vindu




Besök av bygdefolket etter at nyttårsrakettene er skutt!


5 kommentarer:

  1. Hei, hei - noe slikt kunne jeg godt tenke meg ... også her i Tyskland.
    Dette er virkelig "fine greier"! :)
    Mange hilsen fra Hannover, Manfred.

    SvarSlett
  2. Hei! Vi er veldig fornøyd med gammen vår. Alle våre overnattingsgjester vil helst bo der og ikke i hovedhuset. Det er Ole Muosat som har bygget den. Du finner ham på FACEBOOK her:

    https://www.facebook.com/ole.muosat.9?fref=ts

    Med vennlig hilsen
    Ranveig

    SvarSlett
  3. Hei!
    Her er linken til Facebook siden hans: https://www.facebook.com/samihousemuosat?fref=ts

    SvarSlett
  4. Hei på dere :-)

    For en flott gamme dere har fått! Der må det være fantastisk å overnatte. Jeg tenker det er lett å finne roen der :-) Ekstra moro å se at et av mine bilder blir å henge der. Forresten, har dere en gamme nordpå også?

    Lykke til med gammeprosjektet!
    Martha Sofie

    SvarSlett
  5. Heisann! Gammen står i Kokelv. Bildet hadde jeg tenkt lenge på før gammen ble ferdig. Det andre store bildet "Utfordreren" henger i stua i huset ved siden av. Den krever stor høyde under taket. Er veldig flott. Har lurt på om jeg skulle hatt maleribelysning over.

    SvarSlett